تصویر ثابت

تاثیر نماز بر بیماریهای اپیدمیک(همه گیر)

p

برای بهبود این وبلاگ نیاز یه نظر محترم شما بینندهی عزیز دارم لطفا نظر دهید
تعداد بازديد :
تاريخ : چهار شنبه 12 تير 1392

آنتونی بارنت می نویسد:عادت به استحمام که در عصر جدید در مغرب زمین متداول شده است شاید در پیشگیری از بیماری ها همان اندازه موثر بوده است که مراقبت از منابع آب اثر داشته است.

گفته های این نویسنده آمریکائی نشانگر این موضوع است که غرب به ظاهر متمدن،تاگذشته نه چندان دور، به اهمیت استحمام ودوری از کثافات در پیشگیری از بیماریها ناآگاه بوده است وشاهد این مدعا نیز بروز اپیدمی های بزرگ مانند (تیفوس)است که در قرن اخیربه علت عدم رعایت نظافت شخصی به مرگ ومیرهای وحشتناک ونابودی انسان های بسیاری منتهی شده است.درحالیکه تاریخ مسلمانان به ندرت شاهد اپیدمی های اینچنین مرگبار حتی در قرن های دور بوده است.

اما(حدث اکبر) درمبانی فقهی شیعه به مواردی مانند جنابت وحیض و....

اطلاق می شود که مانعی برای اقامه نماز صحیح به حساب می آیند وغسل به عنوان برطرف کننده حدث اکبراز واجبات نماز در این قبیل موارد به حساب می آید.

علاوه بر غسل های واجب در مکتب شیعه موارد متعددی از غسل های مستحب می توان سراغ گرفت که در مجموع در طول یک هفته غسل های متوالی (اعم از واجب یا مستحب)توسط یک مسلمان معتقد نماز گزار به وقوع می پیوندد.

به این ترتیب روشن است که سر نهادن به فرمان غسل،که عمدتا برای اقامه صحیح نماز صورت می پذیرد، در بعد نظافت شخصی از اپیدمی شدن برخی بیماریها(مانند گال وتیفوس) ودر بعد نظافت عمومی (یعنی اطاعت همه اعضای جامعه اسلامی از آن) از اپیدمی شدن برخی بیماریهای دیگر مانند (طاعون) جلوگیری می کند.


نظر یادت نره لطفا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: نماز, نماز, تاثیر تاثیر نماز بر بیماریهای اپیدمیک , تاثیر نماز تاثیر نماز بر بیماریهای اپیدمیک همه گیر, ,

ارسال توسط daneyal